Μα παίζουν τα νεογέννητα;
Κι όμως ναι! Τα νεογέννητα ξεκινούν να αντιλαμβάνονται και να αλληλεπιδρούν με το περιβάλλον τους μέσα από τις πέντε αισθήσεις τους γι' αυτό και τα πρώτα τους παιχνίδια είναι πολύ σημαντικά.
Σταδιακά, ήδη πριν ακόμα ξεκινήσει να μπουσουλάει ένα μωρό, αρχίζει να αντιλαμβάνεται τι μπορεί να κάνει με το σώμα του, τα χεράκια και τα ποδαράκια του. Αρχίζει επίσης να εξοικειώνεται με τους ήχους, τη φωνή τη δική του και των άλλων γύρω του.
Μια ολόκληρη κατηγορία παιχνιδιών σχεδιάζεται από ειδικούς, ώστε να βοηθήσει τα μωράκια να οξύνουν τις αισθήσεις τους και να τις αναπτύξουν περαιτέρω. Αφή, γεύση, όσφρηση, όραση και ακοή παίζουν όλες σημαντικό ρόλο στο παιχνίδι του βρέφους, το οποίο εν τέλει μέσα από αυτές αντιλαμβάνεται τον κόσμο γύρω του.
Ποια είναι όμως τα οφέλη του παιχνιδιού για ένα νεογέννητο;
1. Αυτοεκτίμηση
Καταφέρνοντας το μωρό να κυλίσει, να αποσυναρμολογήσει, να πιέσει ή οτιδήποτε άλλο χρειάζεται το παιχνίδι, βιώνει ένα αίσθημα ικανοποίησης για το κατόρθωμά του.
2. Ανάπτυξη της αίσθησης της αφής
Η αφή είναι η πρώτη αίσθηση που αναπτύσσεται σε ένα βρέφος, αφού είναι βασική όχι μόνο για την ανάπτυξη αλλά ακόμα και για την επιβίωση του. To βρέφος βασίζεται στην αφή μέχρι να αναπτυχθούν οι βασικές κινητικές γλωσσικές και γνωστικές δεξιότητες. Τα βρεφικά παιχνίδια διαθέτουν διαφορετικές υφές που τα μικρά χεράκια εξερευνούν, ξεχωρίζοντας το μαλακό από το σκληρό, το απαλό από το τραχύ, το λείο από το ανάγλυφο.
3. Οπτική αισθητηριακή ανάπτυξη
Τα έντονα χρώματα, που έχει αποδειχθεί ότι ελκύουν τα βρέφη, οι αντιθέσεις των χρωμάτων, αλλά και η κίνηση του παιχνιδιού, είτε αυτή περιλαμβάνεται στις προδιαγραφές του παιχνιδιού, όπως η κύλιση μιας μπάλας, είτε συμβαίνει από τη συμπεριφορά του παιδιού, όπως όταν πετάει το παιχνίδι από την κούνια του, αποτελούν πολύτιμα μαθήματα που διδάσκουν στο μωρό τη σχέση αιτίου-αιτιατού, την απόσταση, την έννοια του χρόνου, κλπ.
4. Κινητικές δεξιότητες
Πρόκειται για μία πολύ σημαντική αναπτυξιακή περίοδο για το μωρό, αναφορικά με την ανάπτυξη των μυών και της κινητικότητάς του. Από τον 4ο μήνα θα αρχίσει να μαθαίνει πώς συντονίζεται η σκέψη με την κίνηση. Έτσι, πλέον δεν θα πιάνει όποιο αντικείμενο υπάρχει μπροστά του, παρά θα επιλέγει αυτό που του κάνει περισσότερο εντύπωση. Επίσης, θα αρχίσει να γυρίζει το σώμα του, να πιάνει τα χέρια και τα πόδια του και, προς το τέλος του εξαμήνου, να μεταφέρει αντικείμενα από το ένα χέρι στο άλλο. Θα αρχίσει για πρώτη φορά να συνειδητοποιεί πως οι πράξεις του έχουν επίδραση στο περιβάλλον του. Σε όλα αυτά, το μελετημένο βρεφικό παιχνίδι γίνεται πολύτιμο εργαλείο και συνοδοιπόρος.
5. Συντονισμός ματιού-χεριού
Ο οπτικοκινητικός συντονισμός και οι λεπτοί χειρισμοί αποτελούν κι αυτά ορόσημα στην ανάπτυξη του βρέφους, στην πορεία του προς τη νηπιακή ηλικία. Με τα παιχνίδια αυτής της ηλικίας, επιτυγχάνεται η ανάπτυξη των σχετικών δεξιοτήτων.